ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ

A Hekman Ügyvédi Iroda (székhely: 1048 Budapest, Kőrösbánya utca 23.; a továbbiakban: „Iroda„) mint adatkezelő az ügyvédi megbízási szerződés (a továbbiakban: „Megbízási Szerződés”), valamint az egyéb szerződés (a továbbiakban: „Egyéb Szerződés”) (a Megbízási Szerződés és az Egyéb Szerződés a továbbiakban együtt: „Szerződés”) megkötésével és teljesítésével összefüggésben, vagy az Irodával más célból kapcsolatba kerülő természetes személy, továbbá annak, illetve az Irodával kapcsolatba kerülő jogi személynek vagy más entitásnak, a képviseletében, vagy a vele való kapcsolattartás során egyébként eljáró természetes személy (a továbbiakban: „Kapcsolattartó”) mint az Iroda adatkezelésével érintett személy személyes adatait a természetes személyeknek személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 Rendelet (2016. április 27.) (a továbbiakban: „Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”), illetve az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (továbbiakban: „Infotv.”), továbbá a jelen adatkezelési tájékoztatóban (a továbbiakban: „Tájékoztató”) felsorolt egyéb jogszabályok adatkezelésre vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően kezeli.

1. Definíciók

A jelen Tájékoztatóban használt fogalmak a GDPR-ban és az Infotv.-ben definiált jelentéssel bírnak.

2. Az adatkezelés célja és jogalapja, a kezelt adatok köre, az adatkezelés időtartama, adattovábbítások

2.1 Adatkezelés más, a nem Szerződéssel összefüggő kapcsolattartás kapcsán

2.2.1     Amennyiben Ön ahhoz hozzájárul, úgy az Iroda az Ön önkéntes hozzájárulása alapján az Ön alábbi adatait kezeli az álláshirdetésre történő jelentkezésekkel összefüggésben: önéletrajzban megküldött adatok, ekként a családnév, keresztnév, telefonszám, lakcím, email cím, fénykép, szakmai tapasztalat és tanulmányok leírása, beszélt nyelv(ek), hobbi). Az álláshirdetésre történő jelentkezésekkel összefüggésben történő adatkezelés esetében az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján az Ön, mint érintett hozzájárulása. Az Ön jelentkezését kizárólag akkor tudjuk elbírálni, ha hozzájárulását adja az önéletrajzában foglalt adatok álláshirdetéssel kapcsolatos, Iroda általi kezeléséhez. Az adatok továbbítására harmadik személyek részére nem kerül sor. Amennyiben az Ön pályázata sikeres, és az Iroda által meghirdetett álláshelyet Ön tölti be, úgy az Iroda az önéletrajzában foglalt személyes adatokat a fenti célból nem kezeli a továbbiakban, azokat ezen cél tekintetében törli. Az állásra fel nem vett jelentkező fent megjelölt adatai az állás betöltéséről hozott döntést követően azonnal törlésre kerülnek, kivéve, ha az érintett a döntés meghozatalát követően hozzájárulását adja a személyes adatai legfeljebb 6 (hat) hónapig tartó kezeléséhez. Ennek a hozzájárulásnak a célja, hogy amennyiben az Irodában új pozíció / álláshely betöltésének szükségessége vagy üresedés következne be, akkor az Iroda újra áttekinthesse az önéletrajzot és fel tudja venni a kapcsolatot Önnel.

2.2.2 Az Iroda a vele nem szerződő félként vagy szerződő fél Kapcsolattartójaként kapcsolatba lépő vagy kapcsolatban álló természetes személynek az általa vagy harmadik személy által az Iroda részére megadott személyes adatait (pl.: név, elérhetőségi vagy más, a kapcsolattartáshoz szükséges vagy azzal összefüggő adatok) a kapcsolat létrehozása, fenntartása céljából – érdekmérlegelési teszttel alátámasztott – jogos érdekből kezeli. Az érdekmérlegelési tesztet az adatkezeléssel érintett személy kérelmére az Iroda megismerhetővé teszi. Az Iroda jogos érdeke a vele kapcsolatba kerülő természetes személyekkel a kapcsolat létrehozása és fenntartása. Az adatkezeléssel érintett természetes személy tiltakozhat ezen adatkezelés ellen. Az Iroda az ezen célból kezelt személyes adatokat a kapcsolattartás Iroda szándéka szerinti megszűntetéséig, vagy addig az időpontig kezeli, amíg az érintett kéri a személyes adatainak a törlését vagy tiltakozik azok kezelése ellen, kivéve, ha a kapcsolattartás igény érvényesíthetőségével összefügg, mert akkor a kapcsolattartás megszűnését, illetve ha közben jogvita keletkezett annak lezárását követő 6 (hat) évig kezeli azokat.

2.2.3 Az Iroda a megbízói elégedettségének fokozása és lehetséges új Megbízási Szerződések megkötése, illetve az Iroda ismertségének növelése és népszerűsítése céljából rendszeres marketing tevékenységet végez. A marketing tevékenység keretében az érintettek részére szakmai, vagy a kapcsolattartás elősegítését célzó egyéb rendezvényekre szóló meghívókat küld, szakmai és egyéb figyelemfelkeltő tájékoztatást ad. Az Iroda marketing céljából az alábbi személyes adatokat kezeli: név, levelezési cím, e-mail, telefonszám és a kapcsolattartás érdekében megadott további személyes adatok. Az adatkezelés jogalapja ez esetben az Iroda – érdekmérlegelési teszttel alátámasztott – jogos érdeke. Az érdekmérlegelési tesztet az adatkezeléssel érintett személy kérelmére az Iroda megismerhetővé teszi. Az Iroda jogos érdeke, hogy a meglévő megbízói körét fenntartsa és tovább bővítse. Az adatkezeléssel érintett természetes személy bármikor tiltakozhat ezen adatkezelés ellen. Az adatokhoz hozzáféréssel rendelkező (munkakörök) megnevezése: irodavezető. Az Iroda a marketing céljából kezelt személyes adatokat a kapcsolattartás Iroda szándéka szerinti megszűntetéséig, vagy addig az időponting kezeli, amíg az érintett kéri a személyes adatainak a törlését vagy tiltakozik azok kezelése ellen, kivéve, ha a kapcsolattartással összegfüggésben igény érvényesíthető, mert akkor a kapcsolattartás megszűnését, illetve, ha közben jogvita keletkezett annak lezárását követő 6 (hat) évig kezeli azokat.

2.3 Adatkezelés a Szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatban

Az Iroda adatkezelésének célja a Szerződés megkötése és teljesítése, továbbá a Szerződéssel kapcsolatos jogosultságok és kötelezettségek igazolása, és az abból fakadó jogok érvényesítése, valamint a Szerződés teljesítésével összefüggő kapcsolattartás, amelyek érdekében az Iroda az alábbi személyes adatokat kezeli a természetes személy szerződő fél estén: az Ön, az ügyfél képviselője, az ellenérdekű felek, tanúk, szakértők és egyéb természetes személyek a konkrét megbízás teljesítésével kapcsolatban kezelt személyes adatai (név, lakcím, adóazonosító jel, levelezési cím, telefon, fax, e-mai elérhetősége, valamint a Szerződés teljesítésével összefüggő további személyes adatok). Az Iroda a szerződő fél Kapcsolattartója alábbi személyes adatait kezeli: név, képviselet típusa/munkakör/beosztás, telefon, e-mai elérhetőség, illetve a képviseletre vonatkozó további adatok.

Ebben az esetben az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés b) pontja (a szerződő fél kérésére történő lépések megtétele, a Szerződés megkötését követően pedig a Szerződés teljesítése), a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: „Ügyvédi tv.”) 1. § (1) bekezdése. A Kapcsolattartó személyes adatait az Iroda – érdekmérlegelési teszttel alátámasztott – jogos érdeke alapján kezeli. Az érdekmérlegelési tesztet az adatkezeléssel érintett személy kérelmére az Iroda megismerhetővé teszi. Az Iroda jogos érdeke a Szerződések megkötése és teljesítése körében a képviselet igazoltsága és a kapcsolattartás. A Kapcsolattartó jogosult ezen adatkezelés ellen tiltakozni.

Az adatokhoz az Iroda részére IT szolgáltatást nyújtó adatfeldolgozók szükség szerint hozzáférhetnek. Adattovábbításra az ügy által megkívánt esetben kerül sor.

Az adatkezelés időtartama: 5 (öt) év, illetőleg 10 (tíz) év (az Ügyvédi tv. 53. § (3) és (5) bekezdési alapján), illetve a Szerződés megszűnését követően ameddig a Szerződéssel kapcsolatban igény érvényesíthető, de legalább a Szerződés megszűnését, illetve, ha jogvita keletkezett, annak lezárását követő 6 (hat) év. Amennyiben Szerződés nem jön létre, az Iroda a Szerződés létrehozása iránti eljárás során tudomására jutott személyes adatokat addig kezeli, ameddig a Szerződés létrejöttének meghiúsulásával kapcsolatban igény érvényesíthető, de legalább a Szerződés meghiúsulását, illetve, ha jogvita keletkezett, annak lezárását követő 6 (hat) évig. A nevezett bekezdésekben nem szereplő, a megbízással kapcsolatos adatokat az elévülési idő végéig őrzi az Iroda. 

2.4 Adózással, számvitellel kapcsolatos adatkezelés

Az Iroda a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: „Számviteli tv.”) 169. §-a szerinti kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint az üzleti évről készített beszámolót, az üzleti jelentést, valamint az azokat alátámasztó leltárt, értékelést, főkönyvi kivonatot, továbbá a naplófőkönyvet, vagy más, a törvény követelményeinek megfelelő nyilvántartást, továbbá a könyvviteli elszámolást közvetlenül és közvetetten alátámasztó számviteli bizonylatot (ideértve a főkönyvi számlákat, az analitikus, illetve részletező nyilvántartásokat is), és az azokban foglalt, azokhoz tartozó személyes adatokat a Szerződés megszűnését követő 8 (nyolc) évig, jogvita esetén, ha az későbbi időpont, a jogvita lezárását követő 5 (öt) évig törvényi kötelezettsége teljesítése jogalapján kezeli.

Az Iroda az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: „Áfa tv.”) 179. §-a szerinti kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint az adómegállapítás hiánytalan és helyes volta ellenőrizhetőségének érdekében az általa kibocsátott, valamint a birtokában levő vagy egyéb módon rendelkezésére álló okiratokat és az azokban foglalt, azokhoz tartozó személyes adatokat legalább az adó megállapításához való jog elévüléséig kezeli.

Az Iroda az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: „Art.”) 78. § (3) bekezdése szerinti kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint az adómegállapítás hiánytalan és helyes volta ellenőrizhetőségének érdekében az általa kibocsátott, valamint a birtokában levő vagy egyéb módon rendelkezésére álló okiratokat és az azokban foglalt, azokhoz tartozó személyes adatokat az adó megállapításához való jog elévüléséig, halasztott adó esetén annak esedékessége naptári évének utolsó napjától számított 5 (öt) évig, jogvita esetén annak lezárását követő 5 (öt) évig kezeli.      

2.5 Ügyfél-átvilágítással kapcsolatos adatkezelés

Az Iroda az Ügyvédi tv. 32. § (1) bekezdése és a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: „Pmt.”) 6. § szakasza szerinti kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint – a jogi tanácsadásra kötött Megbízási Szerződés esete kivételével – a Megbízási Szerződés megkötésekor elvégzi a természetes személy megbízónak, valamint a Kapcsolattartónak illetve a természetes személy tényleges tulajdonosainak azonosítását (a továbbiakban: „Ügyfél-átvilágítás”). Amennyiben a jogszabályok ezt az Iroda részére előírják, az Iroda az ügyfél-átvilágítással kapcsolatosan az alábbi adatokat kezeli: a Pmt. 7. § (2) és a Pmt. 8. § (2) bekezdésében meghatározott személyes adatok.

Az Iroda a személyazonosságot igazoló ellenőrzése érdekében a fenti adatokat tartalmazó okiratokról – a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzése és megakadályozása, a Pmt.-ben meghatározott kötelezettségek megfelelő teljesítése, az ügyfél-átvilágítási kötelezettség teljes körű végrehajtása, valamint a felügyeleti tevékenység hatékony ellátása céljából – másolatot készít. Az Iroda az ügyfél-átvilágítási intézkedések során megismert adatok papíralapú másolatát megőrzi, az átvilágítás megtörténtének tényét az ügy iratai között írásban rögzíti, a központi nyilvántartásból történő adatlekérdezés esetén a válasz papíralapú másolatát az ügy irataitól elkülönítve kezeli, továbbá a megkeresésre adott választ elektronikus formában tárolja, és az általa vezetett nyilvántartásban a Pmt. 57. §-ában írt adatokat feltünteti.

Az ügyfél-átvilágítással kapcsolatos adatkezelés esetében az adatkezelés esetében a jogalap a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és a Pmt. 7-11.§ szakaszai, illetve adott esetben a 17.§-21.§ szakaszai.

Az adatkezelés időtartama a Pmt. 56. § (2) bekezdése alapján, a Megbízási Szerződéstől függően, eseti megbízás esetén az adatrögzítéstől, tartós megbízás esetén az üzleti kapcsolat megszűnésétől számított 8 (nyolc) év, a Pmt. 58. § (1) bekezdése alapján a Pmt. 5. §-ában meghatározott felügyeletet ellátó szerv, a pénzügyi információs egység, a nyomozó hatóság, az ügyészség és a bíróság megkeresésére pedig a megkeresésben meghatározott ideig, de legfeljebb az üzleti kapcsolat megszűnésétől, illetve az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 10 (tíz) év. Ha az érintettek az adatok rögzítéséhez hozzájárulást nem ad vagy adatot nem szolgáltat, az Ügyvédi Iroda a közreműködést megtagadja. Az adatok a Pmt. által megkövetelt esetekben kerülnek továbbításra (Pmt. 74.§ (1) bekezdés alapján a területi kamara részére, a 75.§ (1) bekezdése alapján a NAV-on belül működő pénzügyi információs egység részére). Az adatok az EGT-n kívülre nem kerülnek továbbításra.

2.6 Ügyfél-azonosítással kapcsolatos adatkezelés

Az Iroda az Ügyvédi tv. 32. § (1) bekezdése szerinti kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint – a jogi tanácsadásra kötött Megbízási Szerződés esete kivételével – a Megbízási Szerződés megkötésekor elvégzi a természetes személy megbízó, valamint a Kapcsolattartó azonosítását (a továbbiakban: „Ügyfél-azonosítás”). Amennyiben a jogszabályok ezt az Iroda részére előírják, az Iroda az ügyfél azonosítással kapcsolatosan az alábbi adatokat kezeli: az Ügyvédi tv. 32. § (3) és (9) bekezdésében, valamint 33. § (2) bekezdésében meghatározott adatok.

Az ügyfél-azonosítással kapcsolatos adatkezelés esetében az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és az Ügyvédi tv. 32-33. § szakaszai. 

Az adatok az Ügyvédi tv. által megkövetelt esetekben kerülnek továbbításra (Pmt. 30-31. §-ai) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon belül működő pénzügyi információs egység részére. Az adatok az EGT-n kívülre nem kerülnek továbbításra.

Amennyiben az Iroda az Ügyvédi tv. 33. § (7) bekezdése szerinti kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint az Ügyfél adatainak a nyilvántartott adatokkal való egyezőségének és az Ügyfél által bemutatott okmányok érvényességének ellenőrzése céljából a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból, a járművezetőiengedély-nyilvántartásból, az útiokmány-nyilvántartásból és a központi idegenrendészeti/közhiteles nyilvántartásokból elektronikus úton adatot igényel (ún. „JÜB adatigénylés”), akkor az azzal összefüggésben az Iroda az Ügyvédi tv. 32. § (3) bekezdésében meghatározott adatokat a Pmt.-ben meghatározott ideig, azaz az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 8 (nyolc) évig, illetve a nyomozó hatóság, az ügyészség és a bíróság megkeresésére a megkeresésben meghatározott ideig, legfeljebb az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 10 (tíz) évig kezeli.

2.7 Ügyfélnyilvántartással kapcsolatos adatkezelés

Az Iroda, amennyiben a Megbízási Szerződés alapján történő eljárás során a jogi képviselet kötelező, az Ügyvédi tv. 33. § (1) bekezdésében előírt kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint, a legalább személyazonosításra alkalmas okmány megtekintése útján azonosított természetes személyekről, a jogi személyekről és más szervezetekről a jogügyletek biztonságának elősegítése, továbbá az ügyvédi tevékenység korlátainak az érvényesítése érdekében az Iroda ügyfélnyilvántartást vezet az Ügyvédi tv. 33. § (2) bekezdésében meghatározott adatokkal, amely adatokat a Pmt.-ben meghatározott ideig, azaz az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 8 (nyolc) évig, illetve a nyomozó hatóság, az ügyészség és a bíróság megkeresésére a megkeresésben meghatározott ideig, legfeljebb az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 10 (tíz) évig kezeli.

Az ügyfélnyilvántartással kapcsolatos adatkezelés esetében az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és az Ügyvédi tv. 33. § szakasza.

2.8 Ügynyilvántartással kapcsolatos adatkezelés

Az Iroda a Megbízási Szerződés alapján ellátott ügyekről az Ügyvédi tv. 33. § (7) bekezdésében előírtak alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint – az ügyvédi tevékenységre vonatkozó szabályok megtartásának ellenőrizhetősége, valamint az ügyvédi tevékenységre való jogosultság megszűnése esetén az ügyfelek jogainak védelme érdekében – ügynyilvántartást vezet. Az Iroda az ügyfél azonosítással kapcsolatosan az alábbi adatokat kezeli: az Ügyvédi tv. 53. § (2) bekezdésben meghatározott adatok. Az Iroda az ügynyilvántartásban található adatokat az Ügyvédi tv. 53. § (3) bekezdése alapján a Megbízási Szerződés megszűnését követő 5 (öt) évig, okirat ellenjegyzése esetén az okirat ellenjegyzését követő 10 (tíz) évig, ingatlanra vonatkozó jog közhiteles nyilvántartásba való bejegyzését érintő ügyben a jog bejegyzésétől számított 10 (tíz) évig kezeli.

Az ügynyilvántartással kapcsolatos adatkezelés esetében az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és az Ügyvédi tv. 53. § (1) bekezdése.

Az adatok az Ügyvédi tv. által megkövetelt esetekben kerülhetnek továbbításra (Ügyvédi tv. 53. § (4) bekezdés). Az adatok az EGT-n kívülre nem kerülnek továbbításra.

2.9 Ellenjegyzett okiratokkal kapcsolatos adatkezelés

Az Iroda az Ügyvédi tv. 53. § (5) bekezdésében rögzített kötelezettsége alapján, a törvényi kötelezettsége teljesítése céljából, az ott meghatározott feltételek szerint a tagja által ellenjegyzett okiratot, valamint az okirat ellenjegyzésével járó, a Megbízási Szerződés alapján keletkezett más iratokat, és az azokban foglalt, azokhoz tartozó személyes adatokat – ha jogszabály ennél hosszabb megőrzési időt nem állapít meg, vagy a felek ennél hosszabb ideig történő őrzésben nem egyeztek meg – az ellenjegyzéstől számított 10 (tíz) évig megőrzi.

Az ellenjegyzett okiratokkal kapcsolatos adatkezelés esetében az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és az Ügyvédi tv. 53. § (5) bekezdése.

2.10 Üzleti partnerekkel kötött szerződésekkel kapcsolatos adatkezelés

Ha az Iroda és az Ön munkáltatója között szerződés jött létre, akkor ennek teljesítése érdekében az Iroda az Ön, mint kapcsolattartó (az Ön munkáltatója által az Iroda rendelkezésére bocsátott) következő személyes adatait kezeli: az Ön családneve, keresztneve, beosztása, telefonszáma és email címe. Az Iroda az adatokat a kapcsolattartó személyének változásától számított legfeljebb 1 (egy) évig őrzi.

Az üzleti partnerekkel kötött szerződésekkel kapcsolatos adatkezelés esetében az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés f) pontja (az Iroda, illetőleg az Ön munkáltatója jogos érdekének érvényesítése). Adattovábbításra nem kerül sor.

3. Az adatkezelő

A fent meghatározott személyes adatok kezelője (adatkezelő): az Iroda. 

4. Az adatok tárolása és az adatok biztonsága érdekében alkalmazott technikai és szervezési intézkedések leírása

A személyes adatok az Iroda székhelyén (1048 Budapest, Kőrösbánya utca 23.) kerülnek tárolásra.

Az Iroda megtesz minden ésszerű lépést és óvintézkedést megtesz a biztonságos tárolás és annak érdekében, hogy megakadályozza a személyes adatokhoz és a személyes adatok kezeléséhez használt eszközökhöz való jogosulatlan hozzáférést, illetve azok jogosulatlan felhasználását.

Az Iroda mind papír alapú, mind elektronikus adattárolás esetén megfelelő fizikai és logikai védelmet biztosít az általa kezelt adatok vonatkozásában. A kezelt személyes adatok jogosulatlan felhasználása és az azzal kapcsolatos visszaélések elkerülése érdekében az Iroda kiterjedt műszaki és üzemeltetési biztonsági intézkedéseket alkalmaz, az Iroda IT rendszere megfelelő tűzfallal, vírusírtóval és spam szűrővel védett. Az Irodában található valamennyi számítógéphez kizárólag egyéni jelszóval lehetséges a hozzáférés.

Az Iroda felhívja a figyelmet hogy minden ésszerűen elvárható védelmi intézkedés megtétele esetén sem lehetséges az Interneten keresztül történő támadást minden esetben megelőzni, kivédeni.

5. Az Önt, mint érintettet az adatkezeléssel kapcsolatban megillető jogok (ún. érintetti jogok)

Az Általános Adatvédelmi Rendelet 15-22. cikkei szerint az érintett kérelmezheti az Irodától, mint adatkezelőtől az általa kezelt személyes adataihoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen, valamint gyakorolhatja adathordozhatósághoz való jogát.

Az érintett az adatkezeléssel kapcsolatos lentebb részletezett jogait az Iroda – a Tájékoztatóban megjelölt – levelezési címére vagy e-mail címére küldött kérelmével, az azonosítását követően gyakorolhatja.

Ha az Irodának megalapozott kétségei vannak a kérelmet benyújtó természetes személy kilétével kapcsolatban, további, az érintett azonosításához szükséges információk nyújtását kérheti.

Az Iroda indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb az érintett kérelmének beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet az Általános Adatvédelmi Rendelet 15–22. cikk szerinti kérelmei alapján hozott intézkedésekről. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható. Az Iroda a határidő meghosszabbításáról a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet. Ha az érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, a tájékoztatást az Iroda elektronikus úton adja meg, kivéve, ha az érintett azt másként kéri.

Ha az Iroda nem tesz intézkedéseket az érintett kérelme nyomán, késedelem nélkül, de legkésőbb a kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet az intézkedés elmaradásának okairól, valamint arról, hogy az érintett panaszt nyújthat be valamely felügyeleti hatóságnál, és élhet bírósági jogorvoslati jogával.

Az Iroda az érintetti jogosultság gyakorlásával kapcsolatban hozott intézkedést díjmentesen biztosítja. Ha az érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, az Iroda, figyelemmel a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségekre:

a) észszerű összegű díjat számíthat fel, vagy

b) megtagadhatja a kérelem alapján történő intézkedést.

A személyes adatai kezelése kapcsán Önt, mint érintettet az alábbi jogok illetik meg:

a) Hozzáféréshez való jog (GDPR 15. cikk): Ön, mint érintett jogosult arra, hogy az Irodától tájékoztatást kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a jelen tájékoztatóban szereplő információkhoz hozzáférést kapjon. 

Az Iroda az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát kérésre az Ön, mint érintett rendelkezésére bocsátja. Az Ön, mint érintett által kért további másolatokért az Iroda az adminisztratív költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat számíthat fel. Ha elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, az információkat széles körben használt elektronikus formátumban bocsátjuk rendelkezésére, kivéve, ha másként kéri.

b) Helyesbítéshez való jog (GDPR 16. cikk): Ön, mint érintett jogosult arra, hogy kérésére az Iroda indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse az érintettre vonatkozó pontatlan személyes adatokat. Ön, mint érintett jogosult arra is, hogy kérje a hiányos személyes adatok kiegészítését.

c) Törléshez való jog (GDPR 17. cikk): Ön, mint érintett jogosult arra, hogy kérésére az Iroda késedelem nélkül törölje az Önre vonatkozó személyes adatokat, az Iroda pedig köteles arra, hogy az Önre vonatkozó személyes adatokat késedelem nélkül törölje, ha az alábbi indokok valamelyike fennáll:

– a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték;

– amennyiben Ön visszavonja hozzájárulását;

– a személyes adatokat jogellenesen kezelték;

– a személyes adatokat az Irodára alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell.

d) Adatkezelés korlátozásához való jog (GDPR 18. cikk): Ön, mint érintett jogosult arra, hogy kérésére az Iroda korlátozza az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike teljesül:

– Ön vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az Iroda ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;

– az adatkezelés jogellenes, és Ön ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;

– az Irodának már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de Ön igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez.

e) A fenti jogokkal kapcsolatos tájékoztatáshoz való jog (GDPR 12. cikk): az Iroda késedelem nélkül, de mindenféleképpen az Ön, mint érintett fenti a)-d) pontokban foglaltak szerinti kérelme beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja Önt az adatkezeléssel kapcsolatos körülményekről tömören, átláthatóan, közérthetően és világosan. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az Iroda a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja Önt.

A tájékoztatás ingyenes. Ha az Ön kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, az Iroda, figyelemmel a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségekre: i) észszerű összegű díjat számíthat fel, vagy ii) megtagadhatja a kérelem alapján történő intézkedést. A kérelem egyértelműen megalapozatlan vagy túlzó jellegének bizonyítása az Irodát terheli.

f) Adathordozhatósághoz való jog (GDPR 20. cikk): amennyiben az adatkezelés az Ön, mint érintett hozzájárulásán vagy az Ön és az Iroda közötti szerződésen alapul, Ön jogosult arra, hogy az Önre vonatkozó és Ön által az Iroda rendelkezésére bocsátott személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá jogosult arra, hogy ezeket az adatokat egy másik adatkezelőnek továbbítsa anélkül, hogy az Iroda ezt akadályozná. Ön jogosult továbbá arra, hogy – ha ez technikailag megvalósítható – kérje az Irodától a személyes adatok másik adatkezelőhöz történő közvetlen továbbítását.

g) Panasztételhez való jog (GDPR 77. cikk): Ön, mint érintett jogosult arra, hogy panaszt tegyen a felügyeleti hatóságnál – különösen a szokásos tartózkodási helye, a munkahelye vagy a feltételezett jogsértés helye szerinti tagállamban –, ha a megítélése szerint az Önre vonatkozó személyes adatok kezelése sérti a GDPR-t. A panasz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál tehető meg (cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C.; telefon: +36 1 391 1400; fax: +36 1 391 1410; www.naih.huugyfelszolgalat@naih.hu).

h) Bírósághoz fordulás joga (GDPR 79. cikk): Ön, mint érintett bírósági jogorvoslatra jogosult, ha megítélése szerint a személyes adatainak a GDPR-nak nem megfelelő kezelése következtében megsértették a GDPR szerinti jogait. Az Irodával szembeni eljárást az Iroda tevékenységi helye szerinti tagállam bírósága előtt kell megindítani. Az ilyen eljárás megindítható az Ön szokásos tartózkodási helye szerinti tagállam bírósága előtt is.

6. Az érintett személyes adatai kezelésével kapcsolatos tájékoztatáskérés módja és címzettje

A személyes adatai kezelésével kapcsolatban további tájékoztatás Dr. Hekman Ildikótól kérhető levélben (1048 Budapest, Kőrösbánya utca 23.) vagy emailben (hekman.ildiko@drhekman.hu). Kérésére szóbeli tájékoztatás is adható, amelyről jegyzőkönyvet kell felvenni. Amennyiben szóbeli tájékoztatást kér (pl. telefonon), az Iroda részére igazolnia kell a személyazonosságát. A fent meghatározott jogai gyakorlása esetén Dr. Hekman Ildikóval kell felvennie a kapcsolatot.

7. Jogorvoslati lehetőségek

Az Iroda mindent megtesz azért, hogy a személyes adatok kezelése jogszerűen és a lehető legnagyobb biztonságban történjen. Célszerű emiatt az esetlegesen felmerülő problémákkal közvetlenül az Irodához fordulni – mielőtt más jogorvoslatot venne igénybe – azok mielőbbi orvoslása érdekében.

Az érintett jogosult panaszt tenni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c.; www.naih.hu, e-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu) vagy a szokásos tartózkodási helye, a munkahelye vagy a feltételezett jogsértés helye szerinti tagállam adatvédelmi felügyeleti hatóságánál, ha az érintett megítélése szerint az érintett személyes adatai kezelése sérti a GDPR-t. Ha a felügyeleti hatóság nem foglalkozik a panasszal, vagy három hónapon belül nem tájékoztatja az érintettet a panasszal kapcsolatos eljárási fejleményekről vagy annak eredményéről az érintett bírósági jogorvoslatra jogosult. A felügyeleti hatósággal szembeni eljárást a felügyeleti hatóság székhelye szerinti tagállam bírósága előtt kell megindítani.

Az érintett jogosult bírósághoz is fordulni jogorvoslat érdekében. Ebben az esetben az érintett dönthet arról, hogy a pert az Iroda tevékenysége helye szerinti EU tagállam vagy az érintett szokásos tartózkodási helye szerinti EU tagállam bírósága előtt indítja-e meg. Magyarországon az érintett a pert lakóhelye, tartózkodási helye szerinti törvényszék előtt is megindíthatja.

Hekman Ügyvédi Iroda

képviseli: Dr. Hekman Ildikó, irodavezető ügyvéd